De nieuwe Marqt Gelderlandplein
Conceptontwikkeling en interieurontwerp van de nieuwe en verbeterde grootste Marqt tot dusver.
Locatie | Gelderlandplein, Amsterdam
Oppervlakte | 960 m2
Design | 2015
Oplevering | 2015
Project management | Den Dekker PM
Fotografie | © Standard Studio
Standard Studio maakte het ontwerp van de nieuwe Marqt vestiging aan het Gelderlandplein te Amsterdam. Samen met Marqt ontwikkelde de architect Standard Studio het Marqt 2.0 concept. Het doel van deze vernieuwing was om dichter tot de essentie te komen van Marqt eigenlijk zou willen en moeten zijn; een ruwe marktplaats waar het draait om goed en écht eten. Met een aantal nieuwe services richt Marqt zich op meer gemak en kwaliteit voor de klant. Zo wordt in de winkel verse pasta gemaakt, vlees gesneden in diverse cuts en vis gemarineerd en gebakken. Ook worden er kippen gegrild aan het spit en vanuit een ‘mosseldouche’ worden verse mosselen geschept in de gewenste hoeveelheid. Er staat een oude zeecontainer waar vanuit coffee, snacks, salades en sandwiches worden geserveerd, en ook is er een parkeerplaats waar elke week een andere foodtruck komt te staan. Een leuk en dynamisch welkom natuurlijk, en met elk bezoek een andere gezonde snack.
Een ander belangrijk doel was om iets aan het dure imago van de winkel te doen. Dat de prijzen iets hoger liggen dan in de normale supermarkt is logisch, en inherent aan het product. Maar dat Marqt wordt gezien als een ‘designwinkel’ is natuurlijk nergens voor nodig, en sterker nog; het gaat tegen het doel in, écht eten bereikbaar maken, voor iedereen. Daarom koos de ontwerper ervoor om de winkel zoveel mogelijk in te richten met tweedehands materialen en meubels. En dat is gelukt ook, de winkel is voor meer dan 75 procent opgebouwd uit gebruikte materialen, van de verlichting en stellingen tot en met de koelmeubels, en zelfs een aantal bouwmaterialen. De kosten worden lager gehouden, er is minder afval, en vaak heeft het gebruikte materiaal ook nog een mooi patina. Dit draagt bij aan het duurzame karakter van Marqt, en is wat ons betreft een essentieel onderdeel in het ontwerp van een goede Marqt winkel.
Samen met Marqt ontwikkelde de architect een nieuwe feature in supermarktland, de Koelkas©. In de winkel staat een oude groentekas, waarin de duurzaam geteelde groente- en fruitsoorten worden bewaard in hun ideale temperatuur. Er is een wandkoelinstallatie aangebracht waardoor de stellingen in de wanden een temperatuur hebben van 5-7°C, de restkoelte wordt gecirculeerd in de kas waardoor er een omgevingstemperatuur van circa 14°C ontstaat, de ideale temperatuur voor bijvoorbeeld tropische vruchten en een aantal kruiden. Zo kunnen alle producten, grotendeels onverpakt, in hun ideale temperatuur gepresenteerd worden. Minder verpakkingsmateriaal, minder koelingen in de winkel, en natuurlijk een vernieuwende feature in het design dat wellicht mensen aan het denken zet.
Een ander nieuw concept is het vis-informatiebord. Een groot digitaal bord toont realtime informatie over de vangstlocatie, de afslagdata en kiloprijs van de verschillende vissoorten. Zo wordt zo transparant en eerlijk mogelijk informatie gegeven over de écht verse vis bij Marqt.
Ook wordt in samenwerking met Join the Pipe gratis gefilterd kraanwater aangeboden. Nederlands kraanwater is heel goed van kwaliteit, en op deze manier reduceren we het ontstaan van plasticafval. Met de aankoop van een bidon van gerecycled plastic steunen klanten ook nog eens drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden. Door het gebruik van grote ‘bulkplekken’ worden bestsellers gepresenteerd en in plaats van dure nieuwe custom meubels hebben we oude veilingkarren gebruikt.
Het doel van de architect Standard Studio was om Marqt meer tot de essentie te krijgen, en dat zou eigenlijk niet een ‘dure’ supermarkt moeten zijn, maar een laagdrempelige markt waar de mooie producten goed tot hun recht komen. De nieuwe Marqt voelt meer aan als een ruwe marktplaats waar verschillende afdelingen hun producten presenteren. Boodschappen doen wordt in deze winkel échter, beter en vooral ook leuker!